mandag den 8. februar 2010

… en MUS-samtale :O|

Foranlediget af et af emnerne i tv2’s morgen-tv kom jeg til at tænke på følgende oplevelse:

En morgen for snart et par år siden fortalte chefen at nu skulle der afholdes MUS-samtale med os medarbejdere… spændende, tænkte jeg.. så kan vi få os en god snak om jobbet og udvikling osv osv..IMG_3904 og vi fik alle et skema, som vi blev bedt om at bruge 1/2 til 1 time på.. Om det skulle foregå i arbejdstiden eller fritiden fremgik ikke.. men min arbejdstid var fuldt optaget af, hvad der skulle klares..og det blev efter arbejdstids ophør før tiden var til at kigge på det…

Jeg var på daværende tidspunkt forholdsvis ny i jobbet, men var dog ved at finde mine rytmer og daglige rutiner på mit område. Hele aftenen før samtalen skulle finde sted brugte Ivan og jeg tiden på at tale om spørgsmålene i skemaet og også at udfylde samme skema..  så jeg var godt rustet, mente jeg..og spændt også..   men men…

Samtalen startede med mere end 10 min. ros og decideret hyldning af min forgænger, som var dygtig og grundig og alt skinnede ALTIDhm, jo, tænkte jeg.. og ønskede jeg havde aktier i en brillebix .. næste trin var … slam slam.. sådan føltes det.. at jeg fik at vide at jeg brugte for mange penge på mit område…ah WAR ??? Jo, jeg havde brugt for mange penge…Det med pengene var der en helt naturlig og ganske god forklaring på.. Og hold nu fast.. HELE huset var blevet ordnet med ca 15 tyyyynde tyyynde klude.. engang har kludene været nye.. men det var dæleme rigtig mange år siden.. Se allerede der har vi jo en pæn besparelse igennem alle disse år…Kludene var næsten tyndere end det silkeskårede pålæg, vi kender fra kølediskene i supermarkederne.. så jo, jeg havde… ganske rigtigt.. “ødslet” med finanserne og indkøbt nye farvede klude  – nogen kun til toiletter, nogen kun til håndvaske, nogen kun til borde og nogen kun til gulve.. ja jeg kunne blive ved.. og så nogen midler som kunne gøre rent.. og nogen redskaber til nogen af de ovennævnte klude + nogen spande.. og toppen på kransekagen.. en ny støvsuger.. (til 2000,- kr på tilbud) - den der var i brug var totalt astmatisk og udkørt.

Oven i “min ødselhed” skal vi jo tænke på, at det drejer sig om bakterier her.. og da jeg stod med de klude der i hånden og tænkte på, hvad de ikke har gjort rent.. èn og samme klud  om dagen til toilet, håndvask, vinduesplader, borde og stole…. ja jeg håber sq rækkefølgen var rigtig(og rækkefølgen kan af praktiske grunde ikke have været rigtig idet der var både upstairs og downstairs) ..det er ved at nærme sig en gyser det her…på min runde i huset gik det pæne af Sct. Gertrud ret hurtigt.. adskillige steder var der “noget” af noget ubestemmeligt ulækkert og helt sikkert uhygiejnisk snask omkring og bagved toiletterne og på kanter rundt omkring i huset .. der skal jo ikke så meget til før det bliver rigtig ulækkert, vel!

Men gulvene og vindues-pladerne skinnede rigtig flot. 

Skemaet.. ? ja, det blev da ikke nævnt med èt eneste ord og en evt ros eller bare lille tilkendegivelse af at huset var glad for min indsats kom der da heller ikke fra den kant… den kom derimod dagligt i rigt mål fra brugerne, som ikke var nærige med ros og tilkendegivelser af, at de var glade for at jeg var der.. Flere sagde, at det var dejligt, der nu var en som de kunne tale med.. også om mere personlige sager.. de fandt hurtigt ud af at det ikke kom videre…

Altså på den gamle 13 trins skala var denne MUS-samtale til et regulært og stort og velformet NUL.. jeg gik fra samtalen virkelig rystet og følte mig verbalt overfaldet i dén grad..

Idag kan jeg afholde MUS-samtale med Ivan og til det vil jeg forberede mig og rose ham i høje toner fordi han støvsuger og vasker gulvene og ordner badeværelset i kælderen – altsammen noget jeg ikke kan mere – og han gør det godt og også gerne..

Så kom jeg da af med luft…

Vivi som håber at din MUS-samtale ikke ligner den jeg var ude for….

9 kommentarer:

Mette Lykke sagde ...

God ide med en MUS samtale med Ivan.
Husk at bruge feedback burgeren..
Ros hans arbejde, kom med forslag til udvikling og fordedring af arbejdsopgaverne, tilsidst anderkendelse for hans indsat for helheden..
Ha ha.. jeg har afholdt så mange af de samtaler, at jeg stadigvæk kan det på rygraden..

Vivi Aggergaard sagde ...

Hej Mettepelspige.. du kan tro at han får ros og en masse anerkendelse... han bruger samme taktik på mig hvad angår smørring af madpakken og tebrygning mv..
Og jeg er helt stensikker på at du var bedre til at afholde de samtaler end den omgang jeg var ude for.... det var nemlig under al kritik.... og jo jeg kan godt tåle kritik.. bare den er konstruktiv og hjælpsom...
knus Vivi-stålsko

Sonnie sagde ...

Hej Vivi
Sikke da en samtale. Jeg vil bare ikke lige kalde det en MUS-samtale. Der var vist lige noget din chef havde misforstået godt og grundigt.
Kh. Sonnie

Ann sagde ...

Hvad i hede, hule h...... bilder den ..... sig ind????
Sådan en.......!
Du skulle ha givet ham et eksemplar af reglerne for MUS-samtaler eller beskrivelserne af, hvad de i hvert fald ikke skal bruges til!!
Jeg begynder at blive helt glad for, at jeg aldrig har været til en MUS-samtale. Noget jeg ellers har været edderspændt rasende over.

Sifka sagde ...

Jeg har lige været til MUS, som var en rigtig dejlig oplevelse, med anerkendelse, udviklingsplaner og det hele. En hel time.

Den oplevelse du har haft er jo en total misforståelse af begrebet MUS. Ærgerligt og kedeligt.

Fynpige sagde ...

MUS samtale !! Der er sku da nogen der har ROTTER på loftet der !! *GG* Jeg har totalt allergi overfor chefer og kloge hoveder der skal spille smarte !! Uha...gå ud et øde sted og råb alt det l... ud af hovedet!!

Helle Mikkelsen sagde ...

Hej Vivi.

Sikke en dum chef du der havde, jeg skal til MUS-samtale D. 16/2 og ser frem til det, vi riser og roser hinanden og det ender altid godt og dialogen foregår i god tone. Så det da rigtig godt du kan gennemføre en tilfredsstillende MUS-samtale med din mand ;o)

Mvh Helle

Vivi Aggergaard sagde ...

Ja, det var heller hvad jeg havde forventet af sådan en samtale..
Samtalen med min mand er vist mere for sjov, men ros .. det skal han altså ha...
Ann.. idag kan jeg grine af det når jeg tænker tilbage på det.. men dengang.. og den dag.. jeg ved slet ikke hvordan jeg kom hjem... det var ikke sådan vi har hørt det skulle være.. men nogen menneske kan altså kunsten at få andre til at føle sig skyldige i næsten hvad som helst.. og hvordan de gør det er ubegribeligt for mig.. min kvindelige chef kunne/kan kunsten.. og det er ikke et menneskeligt træk jeg giver ret meget for...
Tak for jeres kommentarer.. det bekræfter mig i at jeg ikke er helt galt afmarcheret når jeg synes at der da var noget galt der..
Vivi

Vivi Aggergaard sagde ...

Og så glæder det mig at Sifka har haft en god samtale...
og jeg håber at Helle får en ligeså god samtale...
Der findes jo heldigvis masser af søde og flinke og rare chefer derude.. forhåbentlig har I sådan en af slagsen...
Vivi