mandag den 16. marts 2009

Strikkeliser fra dengang og nu...

 

IMG_4327

Strikkeliser fra forskellige tider.. Den første strikkelise til venstre er den som jeg nærmest er vokset op med.. hvor den stammer fra ved jeg ikke.. måske min mormor..!  de 3 næste strikkeliser er blevet indkøbt når nostalgien har sneget sig ind på mig - og tanken var at man nærmest ikke kunne leve uden at ha sådan en tingest (og jo, det kan man godt) - og den sidste blå ting er en plastic dims med håndtag som skal drejes rundt... den er slet ikke pæn...  der er ikke et gran af nostalgi over den.. til gengæld er det den mest effektive strikkelise af de 5.... og så får man samtidig lavet sine strækøvelser for armene og øvet sig i at nå uanede højder når den anvendes. Igennem tiderne er der også blevet strikket laaaaange strikkerier på diverse træklodser med søm og hul igennem - men de har vist forputtet sig...

Sådan bruger du din strikkelise:
Træk en tråd igennem midterhullet i strikkelisen, hvor
den færdigstrikkede snor kommer ud.
Læg tråden eller garnet om en af nålene og tilbage så det bliver som et øje rundt om hver nål. Når du
har lavet øjer om alle nålene lægger du tråden på
ydersiden og løfter tråden over nålen med en hæklenål. På den blå plasticdims drejes håndtaget bare rundt og rundt og og og.. fortsæt selv.

Fortsæt på denne måde, indtil du har den ønskede
længde.

                          Vivi

9 kommentarer:

Ellen sagde ...

A walk down memory lane...
Jeg har kun haft udgaven bestående af et udsnit af et kosteskaft med hul igennem og fire søm - men jeg er vist også lidt ældre end dig.
Datteren fik en strikkelise, men har aldrig brugt den.
Hvad har du brugt alle de lange strimler til?

Vivi Aggergaard sagde ...

Hej Ellen.. se det kan jeg sandelig ikke huske.. som barn var det bare sjovt at lave disse lange ting.. men der blev så vidt jeg husker aldrig lavet noget konstruktivt ud af dem...
Det er vel sådan noget som er komplet overflødigt at ha' - men meget sjovt... er i øvrigt i besiddelse af en opskrift af så vidt jeg husker Kirja Kongsbak hvor der forneden på en bluse er en hel række af disse strikkede dimser...

Kari Aspenes sagde ...

Den nye strikkelise ser ut som en minikjøttkvern! :-)
Mitt eldste barnebarn, Daniel 11 år, er ivrig opptatt med strikkelise når han er hos oss. Den med 4 spiker har han vokst fra (sier han :), men den med 8 spiker er en utfordring han prøver å mestre.
Selv har jeg laget "flere kilometer" som ligger i lekeskuffen. Det brukes til å binde fanger og lage troll!
Hurra for den barnlige fantasi!

Vivi Aggergaard sagde ...

ja det har du sandelig ret i... barnligt eller ej.. vi kan også godt bruge de lange bånd .. men vi er vel egentlig alle børn...
heldigvis

Unknown sagde ...

Åh Vivi, jeg bliver helt nostalgisk over at se dine strikkeliser. Jeg har osse et par stykker, nogenlunde magen til de midterste. Jeg strikkede en lille smule på dem som barn - brugte ALDRIG hestetømmerne til noget; men pyt med det - tiden gik godt med det. Elsebeth Lavold har faktisk skrevet en hel bog omkring I-snoddar som det vel hedder på svensk. Jeg skriver lige lidt om det på min blog;-)) Knus fra Karin

Sølvis blog sagde ...

Jeg hadde ogse en sånn tremann som ligna på den nr to fra venstre. Men mine førte meter "hestetømme" som vi kaldte dem, ble strikekt på en trådsnelle i tre, som det var slått fire små spiker (søm) i.

Bente T sagde ...

Åh ja man bliver jo helt nostalgisk ved at se dine, min første var en tom trådrulle i træ med fire små søm i, senere fik jeg en der var formet som en paddehat, dejlig rød med hvide prikker på, jeg mener jeg stadig har den et sted, men kan jo ikke huske hvor!
Jeg syede disse hestetømmer sammen til f.eks. dukketøj, men kunne jo også bruge disse snore til, når man legede fangleg, at holde dem fast med. Jo det var sjovt dengang.

Vivi Aggergaard sagde ...

Fint indlæg på din blog Karin.. og den bog du nævner mindes jeg måske at have lånt på biblioteket..
Og så er der dukket endnu en helt jomfruelig strikkelise frem fra gemmerne.. hun ligger stadig i sin pose med en vejledning til.. og så er hun købt i Panduro...
Nogen køber sko... ikke en til dig Karin.. men derimod Imelda Marcos... og nogen køber så åbenbart strikkeliser... hm.... lidt at tænke over..
Tak for alle kommentarerne...

Anonym sagde ...

Hej Vivi
Det er godt nok en ældre tråd, men Jeg håber du vil svare alligevel. Hvor har du fundet den mekaniske strikkelise? Og har den et særligt navn?